Lecția 24. FUNCȚII – pregătirea Evaluării Naționale 2020

30 puncte bonus
0 rezolvări
Engleză

Noțiuni de reamintit 

– Dacă  A și B sunt două mulțimi nevide, iar

f

este o corespondență care asociază FIECĂRUI element din A UN SINGUR element din B, spunem că avem o funcție definită pe A cu valori în B. Scriem

f:A→B

sau

A→ Bf

– A se numește DOMENIU (de definiție), B se numește CODOMENIU (domeniu de valori)

– Corespondența se notează, de obicei, cu litere mici:

f, g, h, f1, f2, f’, f”, etc

– Dacă A, B  sunt mulțimi de numere, funcția se numește numerică.

– Cum A, B sunt mulțimi, iar acestea au 3 feluri de exprimare, pentru funcții vom avea 3 moduri de definire:

a) Prin diagrame

b) Printr-un tabel 

c) Printr-o formulă analitică ( de obicei pentru A, B mulțimi infinite)

f:1, 2, 3→1, 4, 10, 16, fx=x2

Exemple de corespondențe care NU sunt funcții

Valoarea unei funcții într-un „punct”


f:ℝ→ℝ, fx=x-3


Valoarea funcției în „punctul”

x0

este notată

fx0

și se obține înlocuind, in exprimarea analitică, pe x cu

x0

, adică

fx0=x0-3

.

De exemplu:

f2=2-3=-1

, adică valoarea lui

f

în 2 este -1.

Imaginea funcției 

f:A→B


Este mulțimea notată

Imf=fx| x∈A

= mulțimea valorilor funcției

Evident,

Imf⊂B

De exemplu, pentru

f:0, 1, 2→ℝ, fx=x-3

f0=0-3=-3f1=1-3=-2   ⇒Imf=-3, -2, -1f2=2-3=-1

Funcții egale

Două funcții

f:A→B, g:C→D

se numesc EGALE dacă

A=CB=Dfx=gx ∀x∈A

Exemplu:

f,g:0, 1→ℕ, fx=x, gx=x2

, sunt egale pentru că au același domeniu, același codomeniu, iar

f0=0=02=g0, f1=1=12=g1

Graficul funcției 

f:A→B


Este mulțimea notată

Gf=x, fx| x∈A

, așadar o mulțime de perechi ordonate.

De exemplu, pentru

f:0, 1, 2→ℝ, fx=x-3

f0=0-3=-3f1=1-3=-2f2=2-3=-1⇒Gf=0,-3, 1, -2, 2, -1

Reprezentarea grafică ( geometrică) a funcției

f:A→B

este mulțimea punctelor din plan

Mx, y

, unde

x, y∈Gf

De exemplu, pentru

f:0, 1, 2→ℝ, fx=x-3, Gf=0, -3, 1, -2, 2, -1

reprezentarea grafică =

A10, -3, A21, -2, A32, -1

Important: Deseori reprezentării grafice i se spune „grafic” pentru că există o relație biunivocă între cele două.

Apartenența unui punct la graficul unei funcții


Az, t∈Gf⇔fz=t


Evident,

Az, t∉Gf⇔fz≠t

De exemplu, pentru funcția

f:ℚ→ℝ, fx=2x+1

avem

f0=1⇔A0, 1∈Gff1=2+1≠0⇔B1,0∉Gf

Mențiune: am identificat deja cu reprezentarea grafică.

Intersecția cu axa Ox ( a reprezentării grafice)

Este dată de soluțiile ( dacă există) ale ecuației

fx=0

.

De exemplu,

–  pentru funcția

f:0, 1, 2→ℝ, fx=x-3

nu avem intersecția cu axa Ox, pentru că funcția nu ia valoarea 0.

– pentru funcția

f:0, 1, 2, 3→ℝ, fx=x-3

, avem

fx=0⇔x-3=0⇔x=3∈ℝ

, deci

A3, 0∈Gf

, fiind, așadar, intersecția cu axa Ox.

– pentru funcția

f:ℝ→ℝ, fx=x-3x-2

, ecuația

fx=0⇔x=3 sau x=2⇒Ox∩Gf=A3, 0, B2, 0

.

Intersecția cu axa Oy ( a reprezentării grafice)

Dacă 0 este în domeniul de definiție, atunci

Oy∩Gf=B0, f0

De exemplu,

pentru funcția

f:0, 1, 2→ℝ, fx=x-3

,

Oy∩Gf=B0, -3

Pentru funcția

f:1, 2→ℝ, fx=x-3

, nu avem intersecția cu axa Oy, deoarece 0 nu este în domeniul de definiție.

Observații

– În general, se lucrează cu funcții numerice, definite analitic.

– Funcția

f:A⊂ℝ→ℝ, fx=a, a∈ℝ

se numește funcția constantă,

Imf=a

.

– Intersecția cu axa Ox poate să nu aibă elemente, să aibă un element, mai multe elemente, sau o infinitate de elemente.

– Intersecția cu axa Oy poate să nu aibă elemente, sau să aibă un singur element.

Riscuri (greșeli) 

Să confundăm

Imf

cu

Gf

.

KIDI- sfat:

Imf⊂B, Gf⊂AXB

Felicitări! Ai terminat cursul!

„A N T R E N A M E N T U L   KIDI-10” 

.

Ufo invented a huge vacuum cleaner for the kids brains that are not so mentally strong. It vacuums all the learnings. Can you resist?

Great! To see your results, you must create your Kidibot FREE account (or login here ). This way, you’ll not loose the points you won for this quiz.

Exemple de întrebări din quizul "Lecția 24. FUNCȚII – pregătirea Evaluării Naționale 2020"

  • f:*, codomeniul este
  • f:-1,0,1,fx=1. Alegeți varianta greșită
  • Funcțiile f,g:0,1,2,fx=ax+1,gx=x+b sunt egale. Atunci a·b=

Crezi că poți face un quiz mai bun decât Lecția 24. FUNCȚII – pregătirea Evaluării Naționale 2020?

Click aici
Probleme cu Lecția 24. FUNCȚII – pregătirea Evaluării Naționale 2020? Raportează!

Partener Principal:

Kidibot caută partener principal!

Susținători activi:

Kidibot este sustinut de OMV Petrom Kidibot este sustinut de Țara lui Andrei Kidibot este sustinut de Robofun
Kidibot este sustinut de Interbrand Kidibot este sustinut de Zooku Kidibot este sustinut de Societatea Muzicala

Parteneri educaționali:

Kidibot este sustinut de Știință și Tehnică Kidibot este sustinut de Raiffeisen Bank Kidibot este sustinut de Astroclubul Bucuresti

Finanțator:

Kidibot este sustinut de 
Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova

Proiectul Clubul Kidibot AI - Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba Română este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. www.drrm.gov.ro.
Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia
oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova
.

KIDIBOT în lume:

USA | UK | CA | IT | RO
Total time: 0.68472719192505 s