...

Lecția 22. RAPOARTE DE NUMERE REALE REPREZENTATE PRIN LITERE – pregătirea Evaluării Naționale 2020

30 puncte bonus
0 rezolvări
Engleză

Noțiuni de reamintit

Un raport în care numitorul și numărătorul sunt expresii algebrice, se numește RAPORT DE NUMERE REALE REPREZENTAT PRIN LITERE.

Exemplu:

3x-74+2x

Pentru că la numitor apare o expresie, înainte de a efectua orice operație, trebuie să ne asigurăm că există raportul, adică numitorul nu este 0.

În exemplul nostru, dacă

4+2x=0⇒2x=-4⇒x=-2. 

Deci pentru x=-2 nu are sens raportul.

Astfel, stabilim de la început că

x∈ℝ–2

, dacă nu este menționat acest lucru în enunț.

Ca la orice fracții, putem amplifica, simplifica, putem face operații de adunare, scădere, înmulțire, împărțire, ridicare la putere, respectând exact aceleași reguli ca și la fracțiile ordinare.

De exemplu amplificăm/simplificăm doar cu numere/expresii nenule, sau pentru adunare/scădere aducem la numitor comun, etc.

Orice raport trebuie scris la final sub forma ireductibilă!!!

Amplificarea/ simplificarea

x-1x+1x+2)=x-1x+2x+1x+2=x2+x-2x+1x+2

, cu mențiunea că

x∈ℝ–1, -2

(

x≠-1

pentru existența raportului,

x≠-2

pentru a nu amplifica fracția cu 0) ,

x2+10x+25×2-25=x+52x+5x-5(x+5=x+5x-5

cu mențiunea că

∈ℝ-±5

( pentru că

x2=25⇔x2=25⇔x=±5

)

Observație: de obicei la numitor se păstrează expresia sub forma descompusă, pentru a putea ușor să se facă simplificarea ( unde este cazul).

Adunarea și scăderea

Pentru aceste operații , avem nevoie de același numitor. Dacă nu avem numitor comun, aducem fracțiile la numitor comun printr-un procedeu similar cu cel de la fracții ordinare, apoi folosim formula:

ExFx±GxFx=Ex±GxFx

. La final, dacă se poate, simplificăm raportul ( cu c.m.m.d.c. dintre numărător și numitor).

Exemple:

1) Avem același numitor :similar cu situația

1322-122=1222(2=611

Pentru

x∈ℝ*

,

8x-57×2+5-x7x2=8x-5+5-x7x2=7x7x2=1x

( am avut același numitor, deci am putut aplica direct formula)

2) Numitorii nu au divizori comuni: similar cu situația

123)-132)=3-26=16

Pentru

x∈ℝ-1, -2, x-2x-1x+2)-x+1x+2x-1)=x2-4-x2-1x-1x+2=-3x-1x+2

,

( c.m.m.m.c. al numitorilor fiind

x-1x+2

)

3) Unul dintre numitori este divizorul celuilalt : similar cu situația

133)+29=3+29=59

Calculați E(x) =

6x-12x+1+2×2-x-22×2+x

Atenție: Pentru că nu sunt menționate valorile lui x pentru care are lor expresia, PRIMA DATĂ determinăm domeniul maxim de definiție.

Anularea numitorilor se face dacă

2x+1=0⇔x=-12

sau

2×2+x=0⇔x2x+1=0⇒x=0 sau x=-12

Așadar, domeniul pe care lucrăm va fi

ℝ-0, -12

.

Avem deja descompuși numitorii:

2x+1=2x+12×2+x=x2x+1 ⇒

c.m.m.m.c. al numitorilor va fi

x2x+1

E(x) =

6x-12x+1x+2×2-x-22×2+x==6×2-x+2×2-x-2x2x+1==4×2-2x-2x2x+1== 22×2-x-1x2x+1==22x+1x-1x2x+1(2x+1==2x-1x

4) Celelalte situații: similar cu situația

1154)-5125)=4-560=-160

– numitorul cel mai ajantajos este c.m.m.m.c. al numitorilor.

Efectuați:

x-3×2+x-x-1×2+2x, x∈ℝ-0, -1, -2

Descompunem numitorii:

x2+x=xx+1×2+2x=xx+2 ⇒N.C.=c.m.m.m.c.=xx+1x+2

⇒x-3×2+xx+2)-x-1×2+2xx+1)==x2-3x+2x-6-x2-1xx+1x+2==x2-3x+2x-6-x2+1xx+1x+2==-x-5xx+1x+2

Înmulțirea

Se procedează similar cu înmulțirea fracțiilor ordinare:

ExFx·GxHx=Ex·GxFx·Hx

( cu

Fx, Hx≠0

)

Important: Dacă se pot face simplificări, acestea vor fi efectuate înaintea aplicării formulei de mai sus. Deci va fi nevoie să facem prima dată descompunerile în factori.

Exemplu:

x2-16×2-4x·7×2-xx2+3x-4=x-4x+4xx-4·x7x-1x+4x-1=7x-1x-1(x∈ℝ-0,±4,1)

Împărțirea

Se procedează similar cu împărțirea fracțiilor ordinare:

ExFx:GxHx=ExFx·HxGx=Ex·HxFx·Gx

( cu

Fx, Gx,Hx≠0

)

Exemplu: Pentru

x∈ℝ-0, 4, -12

,

x-44×2:2x-82×2+x=x-44×2·2×2+x2x-8=x-44×2·x2x+12x-4=2x+18x

Ridicarea la putere


ExFxn=ExnFxn


Exemplu:

x-1x+22=x-12x+22=x2-2x+1×2+4x+4

Ordinea efectuării operațiilor: se respectă EXACT aceleași reguli ca și la operațiile cu fracții ordinare.

Exemplu: Pentru

x∈ℝ-±2

, calculați E(x)=

1-81x-2+x4-x2:1x-2-1x+22020

Rezolvare:

1x-2+x4-x2=1x-2-xx2-4=1x-2x+2)-xx+2x-2==x+2-xx+2x-2=2x+2x-2

1x-2x+2)-1x+2x-2)=x+2-x+2x+2x-2=4x+2x-2

⇒1x-2+x4-x2:1x-2-1x+2=21x+2x-2·x+2x-242=12

⇒Ex=1-8·142020-1-22020=-12020=1

Riscuri (greșeli) 

să greșim la semne sau calcule…

KIDI- sfaturi:

– Efectuăm pe rând ( „pe bucăți”) parantezele rotunde sau înmulțirile, de exemplu ca la exercițiul de la ordinea efectuării operațiilor. Dacă vom „merge” cu toate calculele din întreaga expresie inițială, este foarte greu de urmărit, fiind multe reguli/calcule/semne. După ce am prelucrat ceea ce se poate, revenim la expresia inițială și facem calculele finale.

– De exemplu în

1x-2+x4-x2

numitorii erau

x-2, 2-x2+x

și pentru a nu greși la semne , am făcut prelucrarea

1x-2+x4-x2=1x-2-xx2-4

cu numitorii

x-2, x-2x+2

.

Felicitări! Ai terminat cursul!

„A N T R E N A M E N T U L KIDI-10”

.

Tananana! Challenge! Two Bruises bet with The Crazy Squirrel that you don’t know how to answer this quiz! 🙂

Great! To see your results, you must create your Kidibot FREE account (or login here ). This way, you’ll not loose the points you won for this quiz.

Exemple de întrebări din quizul "Lecția 22. RAPOARTE DE NUMERE REALE REPREZENTATE PRIN LITERE – pregătirea Evaluării Naționale 2020"

  • După amplificarea cu 2-x , expresia xx+2 devine
  • Ex=3-xx2+4x+4:x+2,x--2Ex=
  • E(x)=x-1-x2x+2:x-2x+2+x-1,x-±2,0 . Atunci Exx=

Crezi că poți face un quiz mai bun decât Lecția 22. RAPOARTE DE NUMERE REALE REPREZENTATE PRIN LITERE – pregătirea Evaluării Naționale 2020?

Click aici
Probleme cu Lecția 22. RAPOARTE DE NUMERE REALE REPREZENTATE PRIN LITERE – pregătirea Evaluării Naționale 2020? Raportează!

Partener Principal:

Kidibot caută partener principal!

Susținători activi:

Kidibot este sustinut de OMV Petrom Kidibot este sustinut de Țara lui Andrei Kidibot este sustinut de Robofun
Kidibot este sustinut de Interbrand Kidibot este sustinut de Zooku Kidibot este sustinut de Societatea Muzicala

Parteneri educaționali:

Kidibot este sustinut de Știință și Tehnică Kidibot este sustinut de Raiffeisen Bank Kidibot este sustinut de Astroclubul Bucuresti

Finanțator:

Kidibot este sustinut de 
Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova

Proiectul Clubul Kidibot AI - Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba Română este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. www.drrm.gov.ro.
Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia
oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova
.

KIDIBOT în lume:

USA | UK | CA | IT | RO
Total time: 0.82859420776367 s