Lecția 14. NUMERE REALE – II – OPERAȚII CU NUMERE REALE – pregătirea Evaluării Naționale 2020
• Adunarea
ac+bc=a+bc, ∀c≥0
Observație: Dacă nu avem același număr sub radical, scoatem factorii de sub radical și apoi adunăm.
Exemple:
1)
75+20=35+25=3+25=55
2)
12+18=23+32
– rămâne sub această formă, nu mai poate fi prelucrat mai departe
• Scăderea
ac-bc=a-bc, ∀c≥0
Observație: Dacă nu avem același număr sub radical, scoatem factorii de sub radical și apoi scădem.
Exemple:
1)
48-12=43-23=4-23=23
2)
8-24=22-26
– rămâne sub această formă, nu mai poate fi prelucrat mai departe
• Înmulțirea
ab·cd=a·cb·d, ∀b,d≥0
Exemple:
1)
-23·35=-610 ∈ℝ-ℚ
2)
-512·-43=2036=20·6=120 ∈ℕ
Observație: pentru cazul particular a=c=1, se obține regula de calcul cu radicali ( la înmulțire)
• Împărțirea
ab:cd=a:cb:d, ∀c≠0, ∀b≥0, ∀d>0
Exemple:
1)
-1230:35=-46∈ℝ-ℚ
2)
-5612:43=-144=-14·=28∈ℤ
Observație: pentru cazul particular a=c=1, se obține regula de calcul cu radicali ( la împărțire)
• Ridicarea la putere
abn=anbn, ∀b≥0, n∈ℕ
Exemple:
1)
-222=-22·22=4·2=8∈ℕ
2)
-353=-3353=-27·55=-1355∈ℝ-ℚ
• Raționalizarea numitorului
abcc)=acbc, ∀b≠0, ∀c>0
Exemple:
1)
2355)=2515
2)
-633)=-633=-23
• Observații
ab:cd≠ab:cd
• Riscuri (greșeli)
Să adunăm/ scădem numerele reprezentate prin radicali diferiți. De exemplu, să calculăm greșit
24+3=24+3=27=33
– varianta greșită
KIDI- sfat: Înainte de a aduna/scădea numere iraționale, scoatem factorii de sub radical și continuăm DOAR dacă am obținut același număr sub radical:
24+3=26+3
-varianta corectă
Felicitări! Ai terminat cursul!
„A N T R E N A M E N T U L KIDI-10”
Rezumat chestionar
0 din 10 întrebări finalizate
Întrebări:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
Informații
.

Dacă vrei să-ți salvezi punctele câștigate și să apari în topurile Kidibot, trebuie să fii logat(ă). Creează-ți aici un cont sau loghează-te.
Great! To see your results, you must create your Kidibot FREE account (or login here ). This way, you’ll not loose the points you won for this quiz.
Ai finalizat deja chestionarul mai înainte. De aceea nu-l poți relua.
Chestionarul se încărcă...
Trebuie să te autentifici sau să te înregistrezi pentru a începe chestionarul.
Trebuie să termini următorul chestionar pentru a începe acest chestionar:
Rezultate
0 din 10 întrebări au răspunsuri corecte
Durată de răspuns:
Timpul a trecut
Ai obținut 0 din 0 de puncte posibile, (0)
Scor mediu |
|
Scorul tău |
|
Categorii
- Fără categorie 0%
-
-
Din păcate, nu ai răspuns corect de suficient de multe ori. Așa că nu ai primit nici un punct. Fii mai atent data viitoare.
Poz. | Nume | Introdus pe | Puncte | Rezultat |
---|---|---|---|---|
Tabelul se încărcă | ||||
Nicio dată disponibilă | ||||
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- Cu răspuns
- Reia
-
Întrebarea 1 din 10
1. Întrebare
1 puncteRaționalizând numitorul fracției , obținemCorect
Incorect
-
Întrebarea 2 din 10
2. Întrebare
1 puncteesteCorect
Incorect
-
Întrebarea 3 din 10
3. Întrebare
1 puncteCorect
Incorect
-
Întrebarea 4 din 10
4. Întrebare
1 puncte( alegeți varianta greșită)Corect
Incorect
-
Întrebarea 5 din 10
5. Întrebare
1 puncteCorect
Incorect
-
Întrebarea 6 din 10
6. Întrebare
1 puncteCorect
Incorect
-
Întrebarea 7 din 10
7. Întrebare
1 puncteCorect
Incorect
-
Întrebarea 8 din 10
8. Întrebare
1 puncteCorect
Incorect
-
Întrebarea 9 din 10
9. Întrebare
1 punctePentru a raționaliza numitorul fracției , trebuie să amplificăm cuCorect
Incorect
-
Întrebarea 10 din 10
10. Întrebare
1 puncteCorect
Incorect
Exemple de întrebări din quizul "Lecția 14. NUMERE REALE – II – OPERAȚII CU NUMERE REALE – pregătirea Evaluării Naționale 2020"
- Raționalizând numitorul fracției , obținem
- este