Lecția 11. MĂRIMI INVERS PROPORȚIONALE – pregătirea Evaluării Naționale 2020

30 puncte bonus
1 rezolvări
Engleză

Noțiuni de reamintit

Două mărimi variabile sunt invers proporționale, dacă depind una de cealaltă, astfel încât dacă una crește de un număr de ori, atunci cealaltă scade de același număr de ori.

Notăm (a , b ) i.p. ( x , y ) , adică

a, bd.p.  1x, 1y

sau (a , b ) d.p. ( y , x )

ay=bx

sau ax=by.

Între două mulțimi ordonate de numere nenule

A=a1, a2,…,an

și

B=b1, b2,…,bn

există o proporționalitate inversă dacă

a11b1=a21b2=…=a11bn

.

Regula ( metoda) reducerii la unitate

Într-o problemă care se rezolvă cu metoda reducerii la unitate se dau două mărimi. La prima dintre mărimi se cunosc două valori, la cealaltă numai o valoare, cea de-a doua valoare a ei urmând a fi aflată. Pentru aflarea acesteia se calculează mai întâi „valoarea“ unei unități din prima mărime.

Exemplu: 4 tractoare ară un teren în 5 ore, lucrând în același timp. Dacă ar lucra, în același timp, 10 tractoare, în câte ore ar termina de arat același teren?

Mărimile sunt invers proporționale, pentru că mărind numărul de tractoare, se va micșora ( de același număr de ori) timpul necesar.

4 tractoare………………5 ore

1 tractor…………………5

·

4 ore= 20 de ore. ( trebuie să muncească de 4 ori mai mult un singur tractor)

10 tractoare……………20:10 ore= 2 ore ( trebuie să muncească de 10 ori mai puțin 10 tractoare)

Observație:

Ca și la mărimile direct proporționale, putem aplica regula de trei simplă, doar că, fiind ușor de confundat aplicarea acesteia cu cazul mărimilor d.p., este recomandat să folosim pentru fiecare dependență, o metodă specifică.

În exemplul anterior, regula de trei simplă ar însemna:

4 tractoare………………5 ore

10 tractoare…………….x ore

x=5·410=2

pentru că (4, 10) i.p. (5, x)

⇔415=101x⇔4·5=10·x

Riscuri (greșeli)

– să aplicăm regula de trei simplă ca la mărimile direct proporționale.

KIDI- sfat: primul aspect analizat TREBUIE să fie stabilirea relațiilor dintre mărimi! Dacă avem mărimi invers proporționale, aplicăm metoda reducerii la unitate.

Felicitări! Ai terminat cursul!

„A N T R E N A M E N T U L KIDI-10”

.

Crocobet throw with markers around the classroom. Stop him, winning this battle.

Great! To see your results, you must create your Kidibot FREE account (or login here ). This way, you’ll not loose the points you won for this quiz.

Exemple de întrebări din quizul "Lecția 11. MĂRIMI INVERS PROPORȚIONALE – pregătirea Evaluării Naționale 2020"

  • (a, b) i. p. ( x, y), a,b,x,y0. Atunci
  • (x, y) i. p.12,13,x0,y0. Atunci
  • (a, a+2) i. p. (2, 1)

Crezi că poți face un quiz mai bun decât Lecția 11. MĂRIMI INVERS PROPORȚIONALE – pregătirea Evaluării Naționale 2020?

Click aici
Probleme cu Lecția 11. MĂRIMI INVERS PROPORȚIONALE – pregătirea Evaluării Naționale 2020? Raportează!

Partener Principal:

Kidibot caută partener principal!

Susținători activi:

Kidibot este sustinut de OMV Petrom Kidibot este sustinut de Țara lui Andrei Kidibot este sustinut de Robofun
Kidibot este sustinut de Interbrand Kidibot este sustinut de Zooku Kidibot este sustinut de Societatea Muzicala

Parteneri educaționali:

Kidibot este sustinut de Știință și Tehnică Kidibot este sustinut de Raiffeisen Bank Kidibot este sustinut de Astroclubul Bucuresti

Finanțator:

Kidibot este sustinut de 
Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova

Proiectul Clubul Kidibot AI - Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba Română este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. www.drrm.gov.ro.
Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia
oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova
.

KIDIBOT în lume:

USA | UK | CA | IT | RO
Total time: 0.78690981864929 s